Accueil | News | Concerts | Critiques | Intervious | Articles | Sources | E-Mail

Groupes: Jamoriquai | Discographie | The Return Of The Space Cowboy | Critiques

1994 The Return Of The Space Cowboy
"The Return Of The Space Cowboy"


Jason Kay's dead-on Stevie Wonder impersonation drives the acid-jazz and funky R&B of Jamiroquai. He takes on social issues such as homelessness and Native Americans' rights. A good album, but constant tempo changes keep the groove from flowing.

John Bush, All-Music Guide

TRADUCTION:La personalisation de Stevie Wonder par Jay Kay mène l'acid-jazz et la R&B funky de Jamiroquai. Il prend sur lui les faits sociaux comme les sans-abris et les droits des "Native Americans". Un bon album, mais les changements constants de tempo donnent au groove plus de coulant.


Only Jay Kay could come up with as naff a title as Return Of The Space Cowboy (1995) and make it sound about right. A man less convinced of his own world-view would surely have betrayed a hint of sheepishness at resurrecting a phrase that's about as hip as Steve Miller's haircut.
But, as with his pseudo-American singing style (Jay Kay, lest we forget, was brought up and remains resident in Ealing) and his enthusiasm for the unreconstructed sounds of '70s fusion-as discredited a genre as it's possible to imagine-the Jamiroquai supremo gets away with it thanks to the strength of his musical vision and sheer force of personality.
The epic opening, Just Another Story, is pretty much a microcosm of the whole album. It starts with a long, squittery, highly rhythm intro-tight snare drum, Fender Rhodes piano, generic ('70s) synth sound, strings, galloping bass, clonking percussion-and finally brings on the voice of He Who Must Not Be Compared To Stevie Wonder (flattering and misguided but above all, boring, we are childishly admonished in the press release).
The horn section is close behind, along with flute, trumpet and saxophone solos, although we have to wait until five tracks in for the first taste of didgeridoo which surfaces on the wonderfully dark and funky instrumental, Journey To Arnhemland.
There's a lot on the go. But whether powering the big, pugnacious riff of Light Years-a sequence that sounds like tumbling boulders down a hillside-or underpinning the delicate pastoral mood of Morning Glory, it is the deep-funk bass playing of Stuart Zender which makes the most telling contribution to the album's relentless bustle and drive.
Return Of The Space Cowboy (1995) will not appeal to soul/funk purists, nor is it a quantum leap forward from Emergency On Planet Earth (1993). And Jay Kay's lyrics still throw up too many phrases like new solution and duty to assist, which have all the poetic fluency of council meeting minutes. But if you can get beyond the ideological hang-ups that call to mind words like retro and pastiche, then you'll find an entertaining and technically impressive piece of work undertaken with massive conviction and an irrepressible zest. If you liked the first one, then this will do the trick again, and handsomely.

David Sinclair pour Q

TRADUCTION: Seul Jay Kay aurait pu se montrer avec un titre aussi nul que Return Of The Space Cowboy et le faire sonner à peu près bien. Un homme moins convaincu de sa vue du monde y aurait sûrement laissé des plumes en resortant une phrase aussi hip que la coiffure de Stevie Miller.
Mais, comme avec son chant au style pseudo-américain (Jay Kay, ne l'oublions pas, a été élevé et habite toujours à Ealing) et son enthousiasme pour la fusion de sons non-reconstruits provenant des 70's - autant vu comme un genre qu'il est possible de l'imaginer - la suprématie de Jamiroquai s'en sort grâce à la force de sa vision musicale et de sa forte pesonnalité.
L'ouverture épique, Just Another Story, est plutôt un microcosme de l'album entier. Ça commence avec un longue intro bien rythmée pleine de batterie, de piano Fender Rhodes, de synthés génériques (70's), de cordes, une basse galoppante, des percussions bruyantes, pour finallement amener la voix de celui qui ne doit pas être comparé à Stevie Wonder (flatteur et dérouté mais par dessus tout, ennuyeux, nous sommes infantilement averti par les articles de presse).
La section cuivre est juste après, avec les solos de flûte, trompette et saxophone, bien que il faut attendre cinq titres pour le premier souffle de didjeridoo qui fait surface dans le merveilleusement sombre et funky instrumental, Journey To Arnhemland.
Il y en a beaucoup dans le lot. Mais soit montant en puissance les gros riffs pugnaces de Light Years - une séquence qui sonne comme des rochers dévalant des collines, soit soutenant le délicat esprit pastoral de Morning Glory, c'est le profond jeu de basse funky de Stuart Zender qui est la plus remarquable contribution à l'implacable énergie et à l'entrain de l'album.
Return Of The Space Cowboy (1995) n'attirera pas les puristes de soul ni de funk, et ce n'est pas non plus un grand saut en avant depuis Emergency On Planet Earth (1993). Et les paroles de Jay Kay vomissent toujours trop de phrases comme une nouvelle solution et une dette à pourvoir, qui ont toutes la maîtrise poétique de notes de réunions divisionnaires. Mais si vous pouvez passer outre les soupentes idéologiques qui remettent en esprit les mots rétro et pastiche, alors vous trouverez un travail entraînant et technicalement impressionnant rélisé avec une conviction massive et un zest insatiable. Si vous avez aimé le premier, celui-ci devrait faire l'affaire une fois de plus, et d'une belle manière.

The Big Cliff Corporation ©1999