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1999 Synkronized
"Synkronized"


Okay, so the hat guy--Jason Kay--sounds a little like Stevie Wonder. All right--maybe a helluva lot like him. But it's what he does with that voice that makes his group so dance-floor compelling. Don't expect any radical sonic departures here--if you enjoyed the last three platters, you'll dig this hip-shaker.

Jamiroquai doesn't rap, but the British hat act otherwise known as Jay Kay has made a career out of appropriating African-American pop, particularly that of Stevie Wonder. On Synkronized, Jamiroquai's fourth album, Kay's retro jones blazes on, albeit with a new twist: Imagine if Wonder had made a disco album in 1977! With producer Al Stone, he's concocted an eerily perfect homage to that era, setting his songs to the swooping strings, wah-wah guitars, and boogie-wonderland beats of the Studio 54 era. ''Got canned heat in my heels tonight!'' Kay exults in ''Canned Heat,'' while the murkier ''Black Capricorn Day'' conjures the what's-your-sign vogue of the '70s.
There's no denying the craft with which Synkronized was made, and Jamiroquai is smart enough to toss in a few curveballs, like a Latin-hustle break in ''Planet Home,'' a ''Riders in the Storm'' piano in the instrumental ''Destitute Illusion,'' and trendy turntable scratching in ''Supersonic,'' which is passable coffee-table techno-funk. Still, the album's re-creations of pop past are as absurdly pointless as they sound. Synkronized is a hat trick done with the sharpest chapeau in the store, but it's a trick all the same. Grade: B-


L’arrivée de l’été signe le grand retour de Bison Branché sur le devant de la scène. Jason Kay, l’icône remuante et funky de Jamiroquai, présente son quatrième album, baptisé Synkronized.

Depuis 1992 et malgré un second album un peu mou du bide, Jamiroquai a toujours su contourner les pièges de la hype avec élégance. Le groupe ne cherche pas à mettre son groove sexy au diapason des dernières tendances à la mode (jungle, techno, trip hop, etc) mais essaie de survoler la mêlée en peaufinant toujours plus ses propres recettes, sa propre griffe sonore.
C’est pourquoi Synchronized reste avant tout, du Jamiroquai, et rien que cela. A l’heure du diktat de la house, le groupe s’est penché sur les racines de cette musique en saupoudrant discrètement l’ensemble des 11 titres de Synkronized d’orchestrations et de sons…disco.
Canned Heat, le premier single extrait de l’album souligne d’ailleurs fort bien cette orientation qui ne change cependant rien aux options prises par Jason depuis 1992. Le didgeridoo, marque de fabrique du groupe depuis Emergency On Planet Earth, est toujours là, fidèle.
Alors, comme le souligne à juste titre la bio officielle, Jamiroquai permet à monsieur tout le monde de s’éclater sur son dancefloor personnel sans pour autant se fourvoyer avec la mauvaise dope des compils Mega Dance 2000.
Un peu moins fort en tubes que Travelling Without Moving, son prédécesseur, Synkronized nous offre cependant une fois de plus et sans chi chi, de baigner dans le funk musclé et sensuel de mister Kay.


On taxe le lutin funky de s'inspirer souvent (trop) de Stevie Wonder. C'est vrai, mais avec quel talent!

The Big Cliff Corporation ©1999